THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday 19 June 2011

::Perjalanan Hidup Bersama Abah::

::Happy Father's Day / Selamat Hari Abah::

Hye dearie frens..kali ni entri nk fokus tuk wishes slmt ari bapa..saya nk citer sume sal hero keluarga saya which is my dear abah.Incik Abd Rahman bin Jailani..

Saya ader sorang abah yang sangt baik, hensem n sangt amik berat sal hal-hal keluarga. *pasti xder kompromi pun!*. meh saya citer sal abah saya dari kecik sampai sya skrang.abah mmg tegas, garang sangt.*sebab dia sorang angota polis* huhu.dulu time kecik memang takut ngan abah.lau abh balik keje sume senyap,*even tgah gaduh ngan adik2,yela adik2 sume laki,slalu kene buli ngan diorang.huhu*.tetiba je dengr moto abah park depan umah mesti trus wat keje skolah, baru nk korek buku dalm beg.haa kelam kabut tkut kene pukul ngan abah..he

Saya tadika kat kampung pinang.masa tu duk dekat balai polis pndok tanjung.*tp skrng dah runtuh dah blai tu due to new railway construction*..just imagine, abah ulang alik anta saya pegi tadika ari2 naik moto dari pdnk tjung sampai kpg pinag! dulu jalan bukan mcm skrang, gelap, jauh*xade shot cut*, jalan lengkang lengkong. tp masa tu xpikir ape pun, abh anta skolah pegi je.tp duk merungut jugak sbb kene bangun awal, kul 5 mandi, ibu nk ikat rambut*dulu rmbut pjg, ibu sllu wat dendan macm2 ader.hhe.wat a wonderful memory*

Lepas tdika, masuk drjah 1 kat TMGS Taiping..masa ni dah nek bus skolah.lagi kene bangun awal, nek bus kul 530am.pastu smbung tido blik la lam bas..saya pernah tanya abah:  

Saya:napa anta akak skolah kat tpg? kat kmpung ada ja sklah,awat abh xbgi skolah sini?
Abah: sbb abah nk akak jadi budak pndai, suh belajr rajin2,kat tpg leh blajar bhsa ingeris.sini xder.
Saya:oowhh.xpe, t akak belajr pndai2,nk gtau kat org kmpung akak pnat bgn pgi2.kan abah?

Spjg skolah rendah, mmang abah jarang tgk sbb pe dia nk saya berdikari. mula2 sy merajuk sbb ayah kawan2 len sllu dtg amik, tp sy kene pgi ngan blik nek bus sndri...huhu.t dlm senyap abh ader sntiasa kat skolah saya tuk pastikan betul2 sya dah slmat nek bus n trun dari bus..!*sbb uncle bus ader gtau say* sungguh2 sya xtau sume ni smpai la masa darjah 6 , say ingt lagi masa result kuar,saya frust sbb dpt 4a1b.tp saye tau abah lagi frust kan? 

tp abh xtnjuk abh frust,abh bgi mtivasi kat sya..tba2 abh dtg sklah,rasa masa tu mmang nk nagis*bukan mmang tp dah ngis pun*.. sory abh akak xdpt 5a..=(. teringt msa saya study tuk UPSR dulu, abh sampai sangup tman sya kat dlm bilik tuk make sure saya bca sunguh2,dia baca paper kat ktil, n tiba2 dengar bunyi kroooh krooohh..tu tandanya abh dah tido..hehe. tp xper even dia tido,tp sy ttp study smpai la msa amik UPSR..dia cek sume pensel saye, pmbris,kt dlm beg..*terharu sangt*

Dah masuk Form 1, sy dpt TMGS mngah, tp abah xpuas hati, dia betul2 work out tuk masukkan sy kat Convent Tpg,sya nmpak kesungghan dia kat situ, siang mlm cntact kawan2 tuk tanya cmne nk tkar skolah, at last saya dpt masuk Convent..abah tersenyum! sampai PMR, sya dpt result alhmdulillah.6A2B..citer sal masa nakal n ikut kawan msa ni, saya pernah terpikir tuk malas nk p skolah..at last abah amik sume baju skolah n beg skolah rendam dlam kolah umah! adoii mengis sbb buku sume basah n masa tu taubat xmau dah ponteng skolah.!! *kenangan sunguh2 xleh lupa* then ru realize sepjg saya skolah rendah n mengah, tiap2 thun saya dpt rekod attendance 100%,sbb xabh xbgi ponteng! lau xdtg skolah pun kene ader gus reason;eg:sakit demam.saje2 no way!!.

Mula2 nk masuk MRSM,abh berusaha dri UPSR lagi tuk apply masuk MRSM, tp xder rezeki.pas PMR usha lagi tp mngkin xder rezeki sy dpt masuk sklah teknik Penang.Gosh! first time nk duk hostel..huhu.xpernh berenggang  ngan abh ibu, nk duk hostel mmang xtau boleh wat ke x..

Abah siapkan sume barang suma,dia yang wat list brang ape nk bawak! abh mmng terbaik,xkan lepas anak2 dia n mesti dia akan ari2 ingtkan brang2 sume..sya tau abh mmng sdih n xlpas nk hntar sy masuk hostel tp dia xtnjuk sbb dia tau lau dia sdih ank2 lagi sdih..so abh kene kuat..spjg duk hostel 2 thun kat Pennag, mmng abah jrang jenguk. abah ader alasan yang kuat, dia kata lau abah sllu p hampa jdi manja, n xmau berdikari! betul ckap abh,abh ader dtg 2 3 kali je..alhmdulillah saya berjaya harungi 2thun kat Penang dengn berjaya.

Abh risau takut saya xdpt mane2 tuk smbung bljar, at last saya dpt masuk Matrik Perlis. bgitau abah, n nmpk dia paling gembira.Macm biasa, diala jugak yang akan bawa saya pegi balik beli brang, wat medical check up, isi borang2, wat list ape yang nk kene bawa.sume dia akan double chek! *alhmdulillah saya dpt abah yang betul2 amik berat hal pndiidkn anak!* dia anta saya masuk matrik, n dekat sini saya langsung xder hidup sosial mane pun.sbb takut kene buang matrik n tkut xdpt masuk U!! sya beljar sunguh2, sbb abah kata lau boleh abah nk akak masuk UM..insyaAllah.akak berusaha abah!

Result matrik kuar dengan cmerlang! alhamdulillah..moga2 segala usaha saya akan berhasil cume tgu jawapan dari U aje.ingt lagi 1 hari seblum keputusan U dikeluarkan.saya ader bermimpi dan sembng nagn abah..

Saya: abah,smalm akak mimp dapat masuk UKM je.macm mane ni?aak xmau masuk UKM,akak nk masuk UM..huhu
Abah: erm jngan percya sangt mmpi tu,tp abah mmpi akak masuk UM,mesti akak dpt masuk UM.mane2 pun xper la kak,janji study.
Saya: erkk..cmne ni .*masa tu mmng xlalu makan ape pun,sbb duk pikr result kuar ape sok*

The day after, result pun kuar.abah cal kul 9am.tanya dpt masuk mane.saya ingt lagi saya tengah keje part time mase tu, xdpt chek.at last kul 11am saya cek n terbeliak biji mata tgk dpt masuk UM!. Ya Allah,betul ke ni??mcm xcaya pun xder smpai saya suh dak kat ofis tu baca sama..dia gelak kat saya.hehe.trus cal abah gtau dpt masuk um n abah gelak kat saya. dia kata abah dah tau awal dah kul 9 dah tau.akak je lmbat..uikk abah lagi cepat akak! n sempat jugak dia kata * betul x abah ckap mmpi abah betul?akak masuk Um..hehe*

Memang best dpt abah yang betul2 amik berat hal saya, sepjg saya belajr di seluruh Malaysia, abh xpernah jtuhkan smngat sya, smpai la saya kerja..tension keje,tension belajr dia sllu bagi perangsang n ajar saya tuk naikkan smngt balik..terima kasih abah tuk semuaaaaaaa pengorbanan yang abah wat. lau nk tulis lagi mmng terlalu bnyak smpai xtertulis,..hanya akak tau aper yang abah wat adalah tuk kebaikan akak. xder kata yang boleh ungkap tuk bals balik ape yang abh wta tuk kami sefamily..smga abah sntiasa dirahmati Allah, sihat sntiasa, pjg umo supaya kita akan ada masa tuk bergumbira n bersama2 lagii..

~AKAK SAYANG ABAH & IBU SANGAT N SELAMAT HARI ABAH 2011~


p/s:: Doa saya agar anak2 saya dikurniakan abah yang sama seperti abah yang saya ader skrang..aminnnnn


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...